Yhteenveto – Toukokuu 2007

On aika tehdä yhteenveto kuluneesta kuukaudesta ja katsoa miten edettiin, mitkä oli tavoitteet, saavutettiinko ne ja missä jäi parannettavaa.

Kulunut kuukausi oli yleislataukseltaan erinomainen. Ei minkäänlaista sairastelua mikä olisi sotkenut harjoittelua, joten terveyden puolesta pystyi treenata niin paljon kuin vain ajallisesti ehti. Myös suuremmilta motivaatio-ongelmilta vältyttiin ja ennalta ajatellut treenikerrat pitivät paikkaansa.

Käydään ensiksi läpi tavoitteet mitkä asetin kuun alussa, asiat missä halusin kehittää itseäni:

Ensimmäisenä listalla oli monipuolisuuden lisääminen salilla ja eri liikuntamuodoissa. Tämä tavoite toteutui mielestäni erinomaisen hyvin. Mukaan kuvioihin tulivat tässä kuussa vapaat painot ja kahvakuula jotka toivat kaivattua lisävirettä salille rikkomalla sopivasti rutiineja ja kehittämällä niitä lihaksia jotka eivät muuten koneissa nostelemalla kehity, ainakaan niin hyvin. Eri liikuntamuodoissa ei monipuolisuutta niinkään saatu, mutta rullaluistelukausi on avattu vähintäänkin mallikelpoisesti.

Toinen tavoitteeni koski myös kuntosalia ja erityisesti sarjapainojen ja toistojen kehitystä. Tämä kohta meni monelta osin myös nappiin, kiitos terveenä pysymisen. Pidemmät treenitauot vältettiin ja kehitystä saatiin kuten pitikin. Alla listaus suorittamistani kuntolaitteista ja miten tämän kuun aikana mentiin eteenpäin.

Kehitys/muutos laitteissa kuluneelta kuukaudelta:
(Tulokset otettu aiemmasta treenivihkosesta. Uudet tulokset/edistykset päivitetään automaattisesti aina uuteen Treeniohjelmat -sivuun)

Pullover: 3×8x70kg -> 3×8x75kg
Selänojennuslaite: 3×10×110-130kg -> 3×12x120kg
Vatsalaite: 3×15x55kg -> 3×15x60kg
Olkapäälaite: 3×8x40kg -> 3-4×8x45kg
Rintalaite: 1×20x45kg -> 2×20×50-55kg
Vartalonkiertolaite: 3×15x70kg (pysynyt samana)
Reiden lähentäjälaite: 3×12x70kg -> 3×15x70kg
Reiden loitontajalaite: 3×8x70kg -> 3×12x70kg
Pohkeet istuen: 3×8x80kg -> 3×20×80-100kg
Jalkaprässi: 3×8x140kg (pysynyt samana)
Olankohautukset: 3x20x20kg (uusi)
Kulmasoutu tangolla: 3x15x**kg (uusi, painot hakusessa)

Kolmantena tavoitteena oli painonhallinta ja painon pitäminen suurinpiirtein samassa missä viime kuussa oltiin. Tämäkin tavoite on onnistunut, ehkä liiankin hyvin, sillä mikäli huomenna aamupunnitus on sama kuin tänään, niin painoa on tippunut vaikka syömistä on lisätty huomattavasti jo reilun viikon.

Edelliseen kohtaan vedoten neljäs tavoite, eli iltasyömisen kuriinsaattaminen voidaan pyyhkäistä pois, koska syömistä on tarkoituksella lisätty pitkin päivää (ja iltaa) siitä syystä, että saadaan lisää voimaa ja lihasta.

Seuraavaksi on aika asettaa uudet tavoitteet tulevalle kuukaudelle.

Uudet tavoitteet:
1. Rullaluistelumäärän selkeä kasvattaminen osaksi palauttavaa suoritusta, osaksi kehittämään peruskuntoa.
2. Välineiden hankinta (salihanskat yms).
3. Kehitys salilla (painot ja/tai toistot ylöspäin).
4. ’Lihasmassan’ kasvattaminen rasvojen kustannuksella (painonmuutos minimaalinen).
5. Syöminen ja lepo suhteessa treenaamiseen kohdalleen.

Ennen loppuarvosanan antamista kuukaudesta ja omien fiilisten kirjoittamista laitetaan pientä statistiikkaa siitä, kuinka paljon tässä kuussa tuli urheiltua. Kannattaa huomioida, että molempien sulkapallopelien jälkeen käydyt lyhyet (20-25min) kuntosalireissut on merkattu ylös, eli näin ollen kuntosalikäynnit itsessään ovat pari kertaa vähemmän.

Käydyt treenikerrat:
16 x Kuntosali
4 x Sähly
2 x Sulkapallo
2 x Rullaluistelu

Loppusanat:
Kulunut kuukausi oli kuten alussa mainitsin: erinomainen. Pysyin terveenä *koputtaa puuta* ja sitä kautta pystyin harjoittelemaan täyspainoisesti koko ajan. Ainoat kohdatut ongelmat ovat olleet pieniä, eli pientä kolotusta ja rakkuloita, ei mitään suurempaa. Motivaatio on pysynyt suhteellisen tasaisena pieniä heittelyitä lukuunottamatta – aina ei vain pysty olemaan sata lasissa vaikka kuinka haluaisi.

Olen myös saanut tsempattua avopuolisoani mukaan kuntoilemaan ja suunnitelmissa on pyöräilyreissuja ja muuta mukavaa, eli aivan yksin ei tarvitse koko aikaa kuitenkaan harjoitella ja mennä.

Ruokailupuoli on pysynyt hyvin hallussa ilman, että olen laskenut jokaista syötyä kaloria kalorilaskuri.fi:n avulla. Tuntuu vaan edelleen, etten syö tarpeeksi ruokaa, koska paino tuntuu tippuvan aavistuksen. Toisaalta paino voikin tippua vielä kun ylimääräistä rasvaa on kehossa, eli sinällänsä tämä ei ole ongelma vaan hyvä asia.

Nykyisen kalaöljyn rinnalle olen suunnitellut pellavaöljyä, koska myös siinä on terveyttä edistäviä omega-3 ja omega-6 rasvahappoja. EPAa tai DHA:ta se ei sisällä kuten kalaöljy, mutta muutoin on erittäin hyvä tuote. Vitamiinit ja muut lisäravinteet ovat pysyneet suhteellisen pitkälti samoina ja ainoa muutos on se, että otan jokaisen urheilusuorituksen päätteeksi vitamiinitabletin aamuvitamiinien lisäksi.

Kesän ja kesälomien vuoksi tulevista kuukausista tuskin tulee näin ahkeria kuin kulunut kuukausi oli, mutta en kuitenkaan aio jäädä lepäämään, vaan jatkossakin on tsempattava itseään ylös ja ulos. Olen tässä itsekseni miettinyt, että pitäisikö asettaa jokin pidemmän aikavälin tavoite, kuten esim. maratonin juokseminen (tai mielummin luistelemalla sama matka), mutta toistaiseksi olen vielä pidättäynyt ideasta.

Jos numeerinen arvosana voitaisiin tästä kuukaudesta antaa, se olisi 10-. Miinus tuohon loppuun siksi, että aina on parantamisen varaa. Syöminen/lepo on edelleen hakusessa ja taas salin puolella on varaa parantaa varsinkin tekniikoissa. Yksi asia kuitenkin kerrallaan, pala palalta.

Näihin kuviin ja tunnelmiin – kuten tv:ssä on tapana sanoa. Jatkamme harjoituksia kovalla sykkeellä! Kiitos🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: