Massaa, tuloksia ja kilokaloreita.

Tässä kun on nyt katsonut tätä vähäistä treenihistoriaa, syömistä ja kehitystä, niin täytyy myöntää, että alun nopean kehityksen jälkeen ei ole juuri mitään saavutettu ja syykin alkaa pikkuhiljaa selvitä.

Mitä enemmän olen perehtynyt liikuntaravitsemus -nimiseen oppaaseen (VK-Kustannus Oy), niin sitä enemmän olen huomannut kuinka metsään sitä onkaan menty syömisen määrän suhteen.

Alussa kehitystä tapahtuu jopa miinuskaloreilla, koska lihaksia ei ole treenattu. Lihakset kasvavat kunhan vain saa riittävästi proteiinia. Lihaskasvu lähtee itse asiassa alussa kasvuun jo pelkästään proteiinimäärän lisäyksellä, eli varsinaisesti treenaamista ei edes tarvitse. Tosin tällöin kehitys on tietenkin lähinnä nimellistä.

Alun vaiheen ohitse päästyä lihakset eivät kasva eikä tulokset juurikaan nouse, ellei siirrytä selkeästi plussakaloreille, eli syömään enemmän kuin kuluttaa. Miksi näin? Elimistöllä ei ole mistä rakentaa. Oli tarkoitus sitten rakentaa läskiä tai lihasta.

Tämä on tietysti vain pintaraapaisu opuksen tietoihin ja suosittelen tuota kaikille jotka ovat asiasta kiinnostuneita.

Itse olen nyt ottanut tarkoitukseksi saada vähintään 2800-3000kcal vuorokaudessa, jotta lihaskasvulle olisi hyvät edellytykset. Opas suosittelee maltillisesti n. 10% enemmän kuin varsinainen kulutus on, mutta koska itse ei tarkkaan osaa sanoa omaa vuorokausikulutusta kuin suuntaa-antavasti, niin tuo on kohtalainen lähtökohta kuitenkin. Näitä oppeja on monenlaisia, kun toiset suosittelevat +10% ja toiset +500kcal. Kokeilemalla varmasti selviää se paras vaihtoehto.

Lihaskasvun ja plussakaloreiden mukana tulee luonnollisesti myös läskiä. Tältä ei oikein voi välttyä yhtään, mutta senhän saa aina pois dieettaamalla. Katsotaan kuinka käy. Nyt kun katsoo tuota aiemmin tapahtunutta ”ylensyöntiä” niin ei silloin ilmeisesti tullut kuitenkaan syötyä tarpeeksi, koska painossa ei tapahtunut oikeastaan mitään muutosta.

Runsaan syömisen haittapuolena voisi sanoa sen, ettei tahdo enää jaksaa syödä, oikeasti! Kun kalorit pitää kiskoa bodyruoasta, niin syömistä tulee erittäin paljon. Tässä kun ei ole oikeastaan mitään helppoa oikotietä, eli mäkkisafkat ja runsaat hiilarit täytyy jättää vähemmälle ja keskittyä tasapainoiseen syömiseen.

Rypsäriä pullosta, kananmunaa, proteiinidrinkkejä… näillä se elämän suunta määräytyy🙂

Ps. Tonnikala tulee jo korvista ulos. Sitä ei pysty enää syömään…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: