Yhteenveto – Ensimmäinen vuosi kuntoilua

Tänään tulee vuosi täyteen kun päätin tehdä elämänmuutoksen – totaalisen käänteen tuolta näivettymisen tieltä.

Vuosi on vierähtänyt kuntoilun puolesta todella nopeasti ja täytyy myöntää, että vaikka on paljon sairasteltu (tämän vuoksi?) niin hauskaakin on ollut ja kehitystä tapahtunut.

Vuosi sitten ajatukset olivat yleisesti kunnonkohotuksessa ja lihasvoiman parantamisessa, nyt suunta on hieman muuttunut ja tavoite selkeytynyt.

Suurimmat muutokset ovat tulleet henkisellä puolella. Itsetunto on noussut v-a-l-t-a-v-a-s-t-i. Vuosi sitten mentiin vähän anteeksi että olen olemassa meiningillä, nyt siitä ei ole kuin muisto jäljellä. Fyysisen puolen muutoksetkin ovat selkeät ja siitä on suurin kiittäminen kuntosalia. Vartalo on saanut muutosta selkeästi parempaan, mutta työtä on vielä paljon siihen ihannekuvaan minkä mielellään peilistä jo nyt näkisi.

Syksyllä tapahtunut silmävamma ja sitä ennen olleet hengitystietulehdukset antoivat sykkeen siihen, että vähennän aerobista liikuntaa selvästi. Tämän muutoksen tehtyäni kuntosalin kehityskäyrä lähti paremmin nousemaan ja lihastakin tuntuu tarttuneen paremmin. Näyttäisi siltä, etten ole vain syönyt tarpeeksi ennen tuota muutosta … elimistöllä ei ole ollut rakennuspalikoita tarpeeksi suuresta kulutuksesta johtuen.

Sitten tavoitteista. Kuten alussa sanoin, tavoitteet olivat saada kuntoa paremmaksi ja minäkuvaa korjattua oikeammaksi. Nyt kuntopuolta on vähennetty selkeästi ja sali on astunut esiin tärkeämpänä elementtinä aiempaan verrattuna. Tarkoituksena on kerätä huomattavasti enemmän lihasvoimaa kuin lihaskuntoa.

Virheiltä ei ole vältytty. Ihan ensimmäiseksi niistä voisi sanoa kuntosaliohjelman joka oli alussa totaalisen vääristynyt. Selkeästi liikaa fitness -laitteiden käyttöä ja turhaa hinkkaamista. Nyt puolestaan ohjelma on monipuolistunut ja tukee tavoitteita (lihasvoima). Isompia pääliikkeitä on mukana enemmän ja suurin osa tehdään vapailla painoilla.

Ruokapuoli, vitamiinit ja lisäravinteet ovat olleet hyvin kohdallaan alusta asti ja suuria muutoksia siihen ei ole tarvinut tehdä. Olisi pitänyt vain tajuta syödä enemmän tai vähentää aerobista liikuntaa, jotta kehityspolku olisi ollut enemmän nousujohteinen.

Jos jotain voisi sanoa vuoden takaiselle minälleni, niin se olisi ehdottomasti tuo ravinnon määrän tärkeys ja oikeanlainen tavoitteisiin tähtäävä ohjelma. Ensimmäiset 8kk meni jossain määrin pieleen huonojen ohjelmien vuoksi, mutta tämä virhe on kuitenkin korjattu.

Liiallinen harjoitusmäärä on myöskin voinut osalta vaikuttaa terveyteen, mutta edelleen kamppailen terveydentilan kanssa vaikka treenikerrat per viikko ovat vähentyneet selkeästi.

Aika kuitenkin näyttää ensimmäinen vuosi numeerisesti:

Harjoituskertojen määrä vuoden aikana oli 155, eli keskimäärin kolme harjoituskertaa viikkoa kohden. Kuntosalikäyntejä näistä oli 86 joka tarkoittaa 1,7 salikäyntiä per viikko. Rullaluistelun ja sählyn määrä oli reilun parikymmentä harjoituskertaa per laji.

Harjoituskertojen määrä on todella hyvä kun ottaa huomioon, että mukaan on laskettu jokainen viikko, olin sitten sairaana tai reissussa. Salikäyntien määrä on alakanttiin omista tavoitteistani mikä on tällä hetkellä 2-3 kertaa per viikko.

Kesällä, kohti loppuvuotta aloin miettimään juoksuharrastuksen aloittamisesta, mutta toistaiseksi tämä idea on jäähyllä rajallisen ajan ja lihasvoimaan panostamisen vuoksi. Toisaalta juoksu kyllä tukisi palautumista kevesti otettaessa, mutta ainakin nyt idea ei ole päällimmäisenä mielessä.

Vuoden harrastamisesta on siis jäänyt jotain käteenkin, eli hukkaan ei ole mennyt. Suurimmat virheet lienee käyty läpi ja nyt jatkossa osaa välttää pahimmat sudenkuopat.

Motivaation kanssa oli jossain vaiheessa vuotta ongelmia satunnaisesti, mutta nämäkin ovat väistyneet kun urheilun parissa vietetty aika on ollut vähäisempi. Paras motivaatiolisä oli uusi, järkevä saliohjelma mikä antoi enemmän puhtia treenaamiseen. Nyt haluaisi koko ajan salille treenaamaan!

Asiaa vielä vuoden aikana testatuista ravintolisistä:

Olen kokeillut seuraavia ravintolisiä (listaamatta valmiita proteiini/hiilarijauheita): Kreatiini, arginiini, glutamiini, tauriini ja leusiini. Näistä on tiputettu pois käytöstä hyödyttöminä arginiini. Glutamiinin hyödyistä en ole vakuuttunut ja se on ainakin toistaiseksi pois käytöstä.

Kreatiini puolestaan toimii ja sitä tulen jatkossakin käyttämään. Tauriini ja leusiini ovat omalla listallani uusia ja niiden hyödyistä puhutaan paljon, joten nähtäväksi jää miten vaikuttavat. Tällä hetkellä käytän niitä ns. treeniboostereina, eli juuri ennen treenejä otettavana latausjuomana.

Kuntoilu ja liikunta yleisesti terveellisten elämäntapojen rinnalla ovat tärkeässä asemassa elämässäni ja tulevat aina olemaan. Tästä ei enää nuoremmaksi tulla, mutta parempaan kuntoon voi aina päästä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: