Yhteenveto alkuvuodesta 2008

No niin, on vihdoin aika laittaa ajatukset kasaan alkuvuodesta treenien, harjoittelun, kuntoilun ja dieettaamisen osalta.

Vuoden alussa laittelin aika koviakin tavoitteita koskien kuntosalia enkä ollut ajatellut juurikaan aerobisen liikunnan mahdollisuuksia tai harjoituksia ylipäänsä. Tarkoitushan oli pitää pääpaino salissa silläkin uhalla, että kuntopuoli kärsii. Tilanne on kuitenkin muuttunut jonkin verran.

Kuntosalitavoitteista on jääty aika railakkaasti osittain johtuen aerobisen liikunnan mukaantulosta, mutta myös dieetin aloittamisen takia. Dieetin (2,5kk) aikana tuloskehitys pysähtyi täysin.

Tällä hetkellä tasapainoillaan aerobisen liikunnan ja kuntosalin rajamailla, ilman että kummallakaan on yliotetta toisesta. Kunto nousee tasaisen varmasti ja salillakin tulokset lähtevät luultavasti pieneen nousuun nyt dieetin päätyttyä.

Dieetti yllätti positiivisesti. Pelkäsin alussa, että ei näistä vanhoista läskeistä pääse millään eroon lopullisesti, mutta kyllä niistä pääsee kun vain jaksaa. Vähän sitä jäi vielä, mutta vähän sitä saakin olla ja hyvä niin.

Kuntotesti antoi todella hyvää palautetta siitä, että olen kehittynyt – jos en huimasti niin hyvin kuitenkin sitten syksyn. Varsinkin kun huomioidaan sairastelujen määrä … ja olihan välissä silmävammakin ja totaalinen urheilukielto reilun kuukauden.

Parhaiten kunnon nousemisen on huomannut jaksamisena polulla, mutta myös siinä, että sykkeet ovat huomattavasti paremmin hallinnassa. Nyt pystyy harrastamaan jo jonkinlaista liikuntaa ilman, että sykkeet ovat samantien 150+

Kuntosalilla keskisyke on laskenut 135-145 tuntumasta siihen 115-120 pintaan, eli selkeä ero. Syke myös laskee aiempaa nopeammin satasen pintaan kun ennen sai tehdä töitä, että edes alle 120:n menemään.

Runsas ylipaino vuosien varrella on kuitenkin tehnyt tehtävänsä, eikä tästä kropasta saa rantakroppaa mitenkään, mutta se on asia mikä on tiedetty jo pitkään ja sen kanssa täytyy vain oppia elämään. Nyt dieetin ansiosta kuitenkin sain ensimmäisen kerran elämässäni nähtyä vatsalihakseni😀

Olen tässä miettinyt, että pitäisikö painoa alkaa pikkuhiljaa nostamaan vai koittaisiko pitää tässä. Ajatuksena lihasmassan saaminen vs. kuntoliikunta. Kumpi vie voiton? Tällä hetkellä ei ainakaan tee mieli muuttaa painoa mihinkään suuntaan vaan vakaa 69-70kg tuntuu hyvältä ja järkevältä tasolta. Katsotaan muuttuuko mieli jossain vaiheessa.

Tein tuossa pienen laskutoimituksen dieetistä ja pudotetuista kiloista saatujen arvojen perusteella verrattuna syksyn tilanteeseen. Painoa on tippunut sitten syksyn 8,1kg joista puhdasta rasvaa on 6,7kg ja lihasmassaa 1,3kg. Tuota voisi sanoa onnistuneeksi dieetiksi? Todellisuudessa tuota rasvaa oli enemmän, koska kävin mittauttamassa rasvaprosenttini alkuvuodesta ja silloin tuli tulokseksi 25%, mutta en muista sen hetkistä painoani, joten vertaan vain syksyllä mitattuihin.

Lihaskuntopuolella kaikki tulokset nousivat testissä keskimäärin n. 20% kun taas hapenottokyky nousi kiloa kohden 24% ja l/min tasolla 12%.

Lihaskuntoindeksi alussa 4,67 ja lopussa 5,7 (asteikolla 1-7)
Kuntoindeksi alussa 3,25 ja lopussa 4 (asteikolla 1-7)

Nyt ja jatkossa on tarkoituksena saada kuntopuolta parempaan tilanteeseen. Terveyden kannalta riittävä tilanne ei ole itselleni tarpeeksi, vaan haluan puskea rajoja korkeammalle. Kuntosalilla pyrin edelleen käymään 2-3 kertaa viikossa, mutta katsotaan pystyykö siihen, kun aikaa pitää suoda myös perheelle.

Syömisen seurantaan joudun käyttämään kalorilaskuri.fi:n apua, koska mieli tahtoisi antaa huomattavasti enemmän ravintoa kropalle kuin paino sen sallisi, joten kontrollointia täytyy tehdä. Tästä aiheutuu aina pientä hellasäröä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä🙂

Nyt kuitenkin päätän yhteenvetoni täältä tähän! Nauttikaa mahtavista keleistä ja ulkoilkaa paljon!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: