Coopertestin harjoituksia

Nyt oli ensimmäinen kerta kun kokeilin tosissani rykäistä tuon cooperin. Takana yövuorot, muutaman tunnin päiväunet ja kylmiltään veto – ja silti 2400m! Hyvä suoritus, vaikka pientä pettymystä puskeekin… kuvittelin pääseväni ainakin 2700m.

Onkohan liian kova tavoite jos yrittäisi tänä kesänä saada vielä 3000m rikki cooperissa? Tuossakin 2400m:ssä mentiin todella kovaa, niin kovaa kuin pystyin – kyljet kramppaillen. Rytmitystä ja juoksualustaa vaihtamalla (alamäki ylämäki kadunpätkä -> rata) varmasti nousisi jo ilman lisäharjoittelua, mutta kovalla harjoittelulla ja hyvällä valmistumisella ei tuo 3000m pitäisi olla liian kova pala, eihän?

Olen kuitenkin tyytyväinen tuohon tulokseen minkä nyt sain, sillä takana on kuitenkin työputki yövuoroineen ja valvomisineen ja otetaan sekin huomioon, että aamulla kävin pienen lenkin heittämässä rauhallisesti vielä muksun kanssa.

Kokonaisuudessaan menopaluuseen meni 28min (4,8km) vaikka pidin pienen keuhkojenpuhdistustauon puolivälissä. Takaisin tultiin kylkiinpistojen ja kramppien saattelemana.

Tämä juoksu oli pitkästä aikaa enemmän aerobiseen suuntautunut harjoite, sillä viimeaikoina treenit ovat olleet lähinnä peruskunnon parantelua. Training Effect (suunto -sykemittareiden harjoitusvastus, lisätietoja suunto.fi) nousi pitkästä aikaa päälle kolmen (TE 3.3).

Pitäisi pikkuhiljaa aloittaa suunnitelmallinen harjoittelu, eli 1-2 kovempaa vetoa per viikko ja siihen palauttavat treenit päälle. Nyt tämä harjoittelu on satunnaista eikä mihinkään tähtäävää. Olisikohan sitä aikaa sellaiseen, että voisi oikeasti suunnitella ja tehdä sen mukaisesti? Voisi aloittaa niin, että rankka 4-6km juoksu, pari rentoa hölkkäilyä joista toinen muutaman kilometrin ja toinen esim. kymppi. Tämän jälkeen tiukka veto jälleen ja yksi kevyempi hölkkäily perään.

Noh, täytyy miettiä ja harkita miten tästä etenisi. Kuntosalia unohtamatta!

2 vastausta artikkeliin: Coopertestin harjoituksia

  1. mätisäkki kirjoitti:

    Alkupaloiksi 3x viikossa lenkille.
    5km, 3km ja 10km – ajalla ei kovin hirveästi merkitystä kunhan hyvä vauhti pysyy yllä.
    Vitosessa menee 30-45min, 3km laukkaa 20 minuutissa ja kymppiin menee tunti ja risat, noin palttiarallaa.

    Sanoo hän. Vielä ku sais omat koivet ja lonkat juoksukuntoon.

  2. Juzu kirjoitti:

    Tuo voisi toimia joo. Eilen tuli heitettyä tosi rauhallinen (=hidas) 6km lenkki. Aikaa meni jotain 45min pintaan, mutta sain keskisykkeen pysymään vielä pk-alueella… mikä oli tarkoituskin.

    Täytyy alkaa panostaan näihin matkoihin eikä jämähtää tähän ~6km matkaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: